“Saya nak Cantik tapi saya x suka minum air..”

Jawapan nya mudah saja… ; “Jangan Mimpi!”

Iye.. tak tipu.. Pergilah mandi susu seminggu sekali pun.. Kalau badan kita kurang air, kulit memang nampak x cantik. Apatah lagi kelihatan kering dan berkedut.

Terus terang, saye juga tidak gemar minum air masak. Padahnya, bibir kering dan menggelupas. Pakai lah lip balm apa-apa pun, tetap bibir kelihatan kering. Bibir kering, pakai lipstik pun tak cantik lah!

 

*google*

Kenapa kita kena minum air dengan secukup nya?

  • Bila dah minum, pasti ia akan keluar (melalui peluh / air kencing). Sambil ia keluar, toksid dalam badan turut dikeluarkan sekali
  • Sebab itu kalau kita tidak sihat, kita mesti minum air dengan kerap!
  • Bila tidak sihat, sel darah putih membunuh virus / kuman dalam badan. Apabila kita membuang air kecil, virus / kuman tadi di flashed out dari tubuh kita.
  • Apabila toksid / kuman keluar, kita perlu minum air supaya tubuh kita diganti dengan air baru yang segar.
  • Air dalam badan kan fungsinya untuk mengangkut oksigen dan garam mineral ke seluruh badan. Pendek kata, air lah yang circulate dalam body kita.
  • Jikalau kita tidak / kurang minum air, air yang circulate dalam body kita tu kira macam ‘air lama’. Oksigen dan garam mineral yang diangkut itu bergabung dengan ‘air lama’.
  • Itu yang membuatkan kita keletihan dan lesu.

Eh, apa kaitannya dengan kecantikan kulit? Apabila air dalam badan sentiasa diganti, kan lembap kulit kita.. Itu yang buat moisture nya sentiasa ada.. Cantik lah kulit tu..

Faham?

*google*

Jadi, amalkan lah minum air putih (plain water)! Air sirap x dikira ye!

Dan.. perlu ingat, apabila dikata minum air 8 gelas sehari, jangan pula fikir jikalau pagi sudah minum 8 gelas (sekali harung), petangnya – sehingga malam sudah tidak perlu minum. Itu salah caranya! Takut pula nanti berlaku keracunan air pula!

Ye lah, minum air banyak sekali harung, pasti rasa nak terkencing! Tapi bila tahan kencing, kan keracunan nanti tuhh..

Minum air setengah gelas setiap jam adalah satu cara yang bijak dan lebih bermanfaat! Ini lebih bagus dan anda akan dapat rasakan lebih bertenaga!

Selamat Mencuba~

Hubungi Mommy Q di 013-337 2007 / karipapsayur@gmail.com untuk percubaan produk Mary Kay secara percuma!

6 Comments (+add yours?)

  1. emy/mamasuri
    Jul 20, 2010 @ 17:18:46

    ermm..sy memang culas nak minum air masak…kalu nak minum tu pk sepuluh kali..adoiiiiiii

    Reply

  2. eda
    Jul 23, 2010 @ 03:29:01

    aku amalkan minum 3 liter sehari.. tapi sejak ganti pose ni mmg xsmpt nak minum air bebanyak waktu malam.. kulit habis menggelupas.. hukkkk

    Reply

  3. Hamzah Ian
    Aug 29, 2010 @ 05:29:32

    paham cikgu..

    Reply

  4. smiley
    Sep 23, 2010 @ 01:07:23

    saya memang suke sngat minum air masak..sangat suka…tapi, sofia bile selalu minum..letih…dalam 1 jam tuh boleh 5x pegi toiletregards,Smiley

    Reply

  5. tiafazunia
    Sep 23, 2010 @ 06:06:58

    tengah dmam ni,nmpak sgt kne mnom dr 8 gelas sehari,tp kt opis sejuk,da lebey 3 kali gi kencing!adoi adoi!hamsap betul!

    Reply

  6. mohammad
    Nov 14, 2010 @ 02:00:02

    salam ziarah

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: